Blogger Templates

Sunday, July 10, 2011

KASIH SEORANG AYAH



Assalamulaikum semua..dikesempatan ini ingin saya ucapkan selmat hari bapa buat ayah saya Junit Bin Mohd Khalil.hehehe hari bapa lepas sudah sang anak baru nak wish selamat hari bapa.janji dapat jugak wish disini walaupun lambat.pastinya kalian semua telah mengucapkan selamat hari bapa kepada ayah,abah,abi,walid,bapak kalian bukan.bagi saya setiap hari pun adalah hari kepada bapa saya.tu la saya slamber je buat ucapan hari ni.hihihihihihi.begitu juga hari ibu setiap hari pun adalah hari ibu buat ibu saya.betapa besar pengorbanan seorang ayah membesarkan anak-anak supaya menjadi insan yang berguna pada masa akan datang.penat lelah mereka mencari rezeki buat isteri dan anak-anak dengan gigih.teringat saya semasa hari pendaftaran saya di universiti slip yuran saya tertinggal di rumah semasa kami dalam perjalanan ke sana.kami baru perasan slip yuran pendaftaran tertinggal selepas 2jam perjalanan dari rumah.saya diantara orang yang paling lambat bertolak dari rumah ke sana memandangkan perjalanan kami memakan masa sehingga 12jam.namun tidak menjadi halagan buat ayah pulang kembali kerumah mengambil slip yuran pendaftaran tersebut.rasa bersalah yang amat sangat apabila saya menangis didepan ayah kerana kecuaian ayah. Dengan nada bersalah Ayah saya sempat berkata “kak long marah ayah ke?.sedih pulak dengar ayah berkata begitu.sian ayah susah payah mencari perbelanjaan pelajaran buat saya pulak bertindak begitu.di saat saya berputus asa ayah juga adalah orang sentiasa tidak putus-putus memberi semangat untuk saya walaubagaimana kedaan sekalipun semasa saya sihat ataupun sakit dia juga lah yang merawat dan menjaga saya dengan baik selepas ibu saya.disaat saya sakit semasa pengajian saya ayah sanggup ke Johor tiap-tiap minggu dari perak untuk melihat perkembangan kesihatan saya tidak kira walaumacamna sekalipun dia tetap ingin melihat saya mendapatkn segulung ijazah buatnya.begitu besar pengorbanaan ayah saya buat saya.kasih ayah sepanjnag masa,begitu juga kasih pada anak-anaknya iaitu adik beradik saya yang lain.pernah satu ketika semasa kami masih kecil ayah menyambung pengajian dan ketika itu juga adik saya sakit,ayah sanggup balik tiap-tiap minggu dari johor untuk melihat sendiri kedaan kesihatan adik sehingga menganggu pelajaran ayah.namun atas dasar tanggunjawab ayah sebagai ayah beliau sanggup berkorban apa saja buat kami sekeluarga.begitulah sikap ayah. suatu pagi di hening saya terdengar sayup-sayup suara ayah saya pagi itu membaca surah Yassin dan berdoa “Ya Allah jadikan anak-anakku menjadi anak-anak yang soleh dan soleheh”.ada lagi doa ayah buat kami tapi tidak mendapat mendengar dengan jelas.terharu dan kagum dengn doa ayah tidak putus-putus doa buat kami.jika nak saya kongsikan pengorbanan ayah pada saya dan adik-adik yang lain.memang begitu banyak sekali tapi ini adalah sebahagian dari pengorbanan besar yang ayah saya tunjukkan pada saya.jika ada dikalangan ayah anda tidak menunjukkan kasih sayang mereka janganlah anda salahkan mereka kerana setiap orang mempunyai cara masing-masing bagaimana mereka menunjukkan kasih sayang mereka pada anda.mungkin anda tidak nampak kasih sayang mereka namun percayalah mereka sentiasa ingat anda setiap waktu pada anda dengan doa yang tidak putus kepada anda.tidak ada ayah yang sanggup melihat anak-anaknya dalam kedaan susah.jika tiada ayah siapalah kita.dan siapalah juga yang mengazankan kita selepas kita dilahirkan.kepada anda yang tidak menpunyai ayah lagi jangan lupa mengirimkan kasih sayang anda melalui doa kepada mereka kerana doa adalah harta yang tidak ternilai buat ayah dan ibu samada didunia dan di akhirat. sebagai anak adakah anda sentisa mendoakan ayah dan ibu anda setiap kali menunaikan solat??itu adalah persoalannya.berapa ramai anak-anak yang ingat jasa ayah dan ibu setelah mencapai kejayaan dan kesenangan.semoga kita dikalagan orang-orang sentiasa menghargai perngorbanan dan jasa ibubapa kita kerana mereka sanggup berkorban apa saja walaupun nyawa sekalipun.semoga kita dapat menjaga dan memberi kasih sayang kepada ibu dan ayah seperti mana mereka menjaga dan mengasihini dari kita masih kecil.selamat hari bapa ayah..kami semua sayangkan ayah.berbilion-bilion terima kasih atas pengorbanan ayah pada kami.terimakasih dan syukur juga kepada Allah kerana mengirimkan ayah yang begitu yang terbaik buat kami.tambahan…..semoga bakal suami saya pun seperti ayah juga..hihihihi…:-P-----àwith love anak-anakmu……

No comments:

Post a Comment