Blogger Templates

Tuesday, July 5, 2011

PENGALAMAN BALIK KAMPUNG

hujung minggu lepas,saya pulang ke kampung halaman (walaupun bukan la di kategorikan sebagai kampung..tapi da mak ayah di sana kena la panggil kampung halaman jugakkan.:-p).hari-hari sebelum pulang saya menjalani kehidupan seperti biasa.kebiasaanya jika sebelum pulang ke kampung saya akan menyediakan keperluan kewangan mencukupi dengan kredit pun sama la kan..tapi da nak dijadikan cite saya tak boleh meyediakan kewangan mencukupi seperti biasa di sebabkan masalah teknikal.(yo la nk kuar duit kat atm bank tak boleh, limit rm50 paling minimum tapi duit pn tak sampai rm 50..ni kira masalah teknikal ke cik zaifasha??yela masalah teknikal la jugak atm mesin tu kira masalah teknikal la tu..hihihihi).Ok,berbalik pada cerita asal.pada hari tersebut saya pun menunggu maksu saya mengambil saya dari pejabat ke stesen bas medan kit.tiba-tiba saya dapat panggilan telefon dari maksu mengatakan pakcik saya akan menghantar saya ke stesen bas dengan menaiki moto.setibanya pakcik,saya pun mencapai helmet yang beliau berikan.terkial-kial betulkan helmet yang tak de visor itu.bila pakai terasa lucu lak dalam hati ni~macamana la rupa muka aku ni pakai helmet ni mesti rupe dak botak berkepala biru..hahahaha~tak kesah la janji saya sampai ke destinasi nk di tuju.tiba-tiba teringat pulak kewangan saya.atas moto saya check purse melihat perkembangan kewangan saya.tengok-tengok..wawawawa kewangan tidak mencukupi nak balik kampung.bas pulak lagi 10minit nak bergerak.sempat ke nk cari atm bank??sampai di stesen bas saya pun dengan rasa rendah diri dan malunya meminjam menyatakan ingin meminjam kewangan pakcik saya.kebetulan pulak pakcik tidak mencukup kewangan..aduhai..ape la nasib..dengan rasa mengelabah dan risaunya saya pun mgeluarkan segala mak nenek kewangan dalam purse saya.pada mulanya hanya rm 12 confirm tak cukup tiket rm 13++ sahaja, dalam hati ~Ya Allah,aku memohon pertolongan darimu sesungguhnya engakau sebaik-baik pertolongan~.setelah mengeluarkan segala isi perut kewangn dalam purse hasilnya dapat mengumpulkan rm13.10.alahai kewanganku sayang cukup ke saya nak balik ni?ta kan nak mintak sedekah jap nak cukupkan tambang bas..hohohoho saya sangat malu.saya pun bertanyakan kepada akak penjual tiket itu,"akk,saya nak taye harga tiket bas ke destinasi ini berapa ye".akak tu pun menjawab,"Rm 13.10 dik,bas kul 2.30 lagi 5minit bas gerak.."wuhu!!! selamat cukup-cukup je la."akak nah RM13.10,terima kasih akak.fuh!! lega leh balik juga naik bas kul 2.30 kalau tak mau aku tercongok kat stesen bas smpai kul 6.30,terima kasih Ya Allah syukur..hehehehe.disini saya ingin mengingatkan jika sekiranya kalian ingin balik kampung atau mana-mana destinasi dengan menaiki bas(maksud disini destinasi yang jauh), pastikan semua ni settle dulu sebelum berangkat~ni pun dari pengalaman sendiri~:

  • pastikan kewangan anda mencukupi dan spare lebih sikit kewangan anda sebelum bertolak
  • sediakan kredit mencukupi,tak pun spare topap dalam purse anda itu
  • beli makan siap-siap sebelum bertolak sekiranya destinasi tersebut jauh.
  • bagi yang beragama islam,tunaikan solat anda terlebih dahulu sebagai hamba Allah sebelum bertolak sekiranya bas tidak berhenti di mana-mana R & R.
  • jika tidak sempai tunaikan solat ambik wuduk terlebih dahulu dan lakukan solat anda semasa dalam perjalanan.
  • sediakan plastik, tisu, sapu tangan dan air mineral sekiranya anda mabuk dalam perjalanan
  • sediakan ubat yang berkaitan dengan penyakit anda atau pun penyakit yang berkaitan semasa dalam perjalanan.
moral of the story:

  • baru la saya sedar begitu berharga duit syiling walaupun 1sen.selama ni kalau sapu sampah nampak syiling saya wat tak tau je.siap men lambai-lambai gud bye lagi kat duit yang hina itu.~hehehe tak de la macam tu gurau je~
  • lain kali prepare siap-siap duit sebelum balik baru boleh balik dengan lega.
  • jangan ambil mudah saja semua perkara,ingat senang-senang ke orang nak bagi free duit walaupun 1sen.~tak dapat la orang nak kasi duit free of charge lu pikir la sendiri..huhuhuhu~

No comments:

Post a Comment