Blogger Templates

Friday, October 19, 2012

as teacher

tak abis-abis entry sal teacher..ngantok la nak baca..hahaha suka hati i la blog i.ada ahkak kesah??hihihi..baru je 3 hari as teacher but rasa cam tak caya je.dulu lepas SPM penah mohon jadi guru ganti coz keciwa tak layak sambung study  pendidikan.so teruskan la cita-cita ikut aliran yang sedia ada sejak azali..actually tak bapa suka angat keje field enginnering tambah pulak as women..for short term is ok la nak keje field engineering kang da ada komitmen masa mungkin agak terbatas. so nak pilih education jugak but still field engineering so tak ketinggalan dua perkara dalam satu masa engineering and education.so adil dan saksamakan.so far ni just plan coz plan dari Allah lebih mengatasi dari plan manusia.da masuk hari ketiga ni still rasa cam tak caya..(eh cikgu ke aku?)tengah jejalan ke bilik guru(hamboi cam gi shoping mall lak jejalan ye) dak-dak sume bergerak sama ke bilik darjah masing-masing.then banyaknya suara datang "assalamualaikum cikgu".(erk..aku cikgu ke sekarang?tologn tampar muka laju-laju mimpi kot ni..hahahaha).i pn senyum dan jawab la "walaikumsalam".teringat zaman hingusan dulu pulun la cari ada keje kosong tuk ngajar ngan makcik-makcik sedara tercinta a.k.a mokda dan mokna. siap tepon sekolah lagi punya la nak sangat jadi guru walaupun guru ganti

saya: assalamualaikum cik tumpang tanya kat sekolah cik ada nak pakai cikgu ganti BM ke?
En:maaf saya bukan cik tapi En. ai takkan awak tak kenal saya ni laki ke perempuan
saya:berkata dalam hati(terus letak telefon malu le yang teramat sangat.aduh macamna nak ngajar BM macam ni kata ganti nama pn tak lepas ade hati nak ajar BM hahaha.da tentu la di En coz suara laki..adeh!)

macik-macik yang duaorang tu gelak guling-guling kat tepi telefon da saya panggil dia cik, En tu pulak cakap kat fon bukan main kuat sampai orang luar leh dengar.hadoi!malu le..letak ganggang terus gelak guling-guling beramai-ramai secara berjemaah tumpang join skali. tidak dapat dilupa peristiwa itu.

hari sebelum lapor diri da ditakdirkan kuar dari PPD jumpa mokda tengah membongkang(tidur dalam bahasa perak) anaknya wajih siap jadi driver mak dia pulak. mula-mula tak perasan makcik saya nan sorang tu.tapi tengok kereta dan budak tenit kat dalam kereta dalam hujan renyai-renyai..eh macam kenal je budak dalam kereta ni.intai lagi dekat-dekat dak tenit tu pun heran intai jugak saya.terus ketuk cermin kereta coz mak dia baik punya mimpi sampai ke bintang.terus maknya jaga.eh! kaklong wat pe kat sini.ni ha gi interview guru ganti sok ngajo..wah!tahniah ye capai jugak cita-cita nak jadi cikgu.hahaha gelak ramai-ramai..(dalam hati cakap tak sia-sia kita gelak secara berjemaah nak mintak jadi guru ganti 10 tahun lepas..hahahaha)

dan hari ketiga sorang lagi makcik telefon..

mokna: kaklong tercapai jugak cita-cita nak jadi cikgu..
saya:hahahaha tu la rasa cam tak caya je.(da sepuluh tahun tuggu baru dapat)
mokna:ngajar subjek ape?
saya:BM.
kemudian gelak secara berjemaah lagi..hahahaha


moral of story: jangan berhenti mengejar cita-cita anda. kecapilah ia  dengan tanpa rasa putus asa, sabar dan tabah. kejayaan tidak datang bergolek tanpa usaha. (wah! macam pesanan penaja pulak:-)


No comments:

Post a Comment